تولید نخستین بنزین گیاهی جهان

1403-02-04 12:55

شرکت آلمانی Audi که چندی پیش اولین سوخت دیزلی دنیا از دی اکسید کربن و آب را تولید نمود، جدیدا اولین سوخت مصنوعی پاک و عاری از بنزین تولید شده از گیاهان را نیز ارائه کرد.این سوخت توسط شرکت فرانسوی شریک “اودی” به نام “انرژی های زیستی جهانی” (Global Bioenergies) تولید شده.
این شرکت اواخر سال2014 واحد تخمیر را برای اجرای برنامه پیشگامانه تولید گازی از قندهای زیست توده تجدید پذیر مانند گلوکز مشتق شده از ذرت احداث کرد.ایزوبوتان گازی حاصل، نوعی ماده خام برای صنعت پتروشیمی است که می توان آن را به انواع مختلف پلاستیک، سوخت و شکل های دیگر پالایش کرد.
مرحله بعدی در این فرایند استفاده از این ماده در فرایند خالص سازی است که امکان جمع آوری و ذخیره کردن آن را در شکل مایع و تحت فشار مهیا میکند .سپس بخشی از آن به آلمان فرستاده می شود تا به سوخت ایزواکتان (سوخت ماشینی) تبدیل شده و در نهایت نوعی بنزین خالص تولید می شود. این اولین باری است که دانشمندان موفق به تولید بنزین واقعی از گیاهان شده اند و چنین موفقیتی نقطه شروعی در تاریخ علم به شمار می رود. ایزو اکتان در حال حاضر به عنوان یک افزودنی برای بهبود کیفیت سوخت به کار می رود اما از دستاورد جدید می توان به عنوان یک سوخت مستقل نیز استفاده کرد.
شرکت های اودیو انرژی های زیستی جهانی امیدوارند در آینده فرایند تولید این سوخت را شروع کنند به طوری که بتوان از این ماده که فقط از آب، هیدروژن ، دی اکسید کربن و نورخورشید، تولید شده استفاده کرد. اودی به دنبال ساخت شرکتی در آلمان است که 10 برابر بزرگتر از شرکت فرانسوی است و قادر خواهد بود از سال2016 به بعد سالانه 100 تن ایزواکتان و ایزوبتون با خلوص بالا تولید کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *