دیتایل یا جزئیات نمای کرتین وال

1403-01-31 05:57

دیتایل یا جزئیات نمای کرتین وال

 اجزاء تشکیل دهنده نمای کرتین وال عبارتند از :

1-زیر ساخت نما ؛ که میتواند استراکچر اصلی ساختمان باشد و یا با کمک ادواتی مانند پروفیلهای فلزی بر روی استراکچر ساختمان المانهای افقی تراز و شاقولی را هماهنگ با طراحی نما ایجاد کرد .

2-این المانها معمولا از پروفیلهای باکس (قوطی) آهنی به کمک دستکهایی از همان متریال در پوترهای ساختمان نصب و تعبیه میگردد .

3-زیر سازی نما ؛ زیر سازی نمای کرتین وال با نصب براکتهای نگهدارنده که متشکل از دو پروفیل فلزی (آهنی یا آلومینیومی) نبشی در ابعاد (10×10×10) سانتی متر با ضخامتی بین 5 الی 10 میلیمتر پشت به دپشت هم با فاصله ای 5 میلیمتر بیشتر از ضخامت لامل روی المانهای فلزی افقی زیر ساختها نصب میگردند .
– براکتهای آلومینیومی که برای اینکار طراحی شده اند ؛ کاملا مناسب اینکارند و دقت کار را تا حد بسیار بالایی ایجاد میکنند .

4-براکتها میبایستی با شیارهای بیضی شکلی که در بالهای آن در دو جهت افقی و عمودی تعبیه شده ؛ این امکان را به مجری میدهد تا المانهای عمودی نمای کرتین وال که ستونهای اصلی نگهدارنده نما میباشند را ، با دقت بالایی همسطح و همراستا (تراز و شاقول) نماید .

5-لاملهای عمودی نمای کرتین وال که نگهدانده ها و تنظیم کننده های اصلی نمای کرتین وال هستند ، پس از انتخاب سایز بر اساس محاسبات استاتیکی نما ، در اندازه های لازم حد اقل به فاصله دو تکیه گاه (پوتر طبقات) برش ؛ و توسط پیچ و مهره های فلزی استیل و یا گالوانیزه در میان براکتها نصب میگردند .
– فاصله میان براکتها و لامل عمودی نمای کرتین وال ، حتما میبایستی با واشرهای لاستیکی پر گردد تا از هر گونه استحکاکی جلوگیری به عمل آید .
– طول لاملها هر چقدر بیشتر گرفته شود ، به استحکام نما کمک بیشتری میگردد . لذا معمولا ، طول لاملهای عمودی کرتین وال حدود 650 الی 700 سانتیمتر و حتی بیشتر تولید میگردد تا حد اقل دو طبقه از ساختمان را پوشش دهد .
– چون اتصال عمودی لاملها در ارتفاع توسط لقمه های مخصوص که مختص همان لامل طراحی شده ، انجام می پذیرد ؛ رعایت دو نکته حائز اهمیت است .
– اول آنکه ؛این اتصال حتما میبایستی در فواصل پوترها باشد که هم از داخل ساختمان دو تکه بودن آن دیده نشود و هم حتی الامکان مابین براکتها که هر دو لامل کاملا با بستهای براکت از استحکام کافی برخوردار گردند .
– نکته دوم ؛ فاصله ای است که جهت کم و زیاد شدن طول لامل در اثر گرما و سرما ، باید رعایت کرد که معمولا این کاهش و افزایش برای آلومینیوم برای هر متر 1 میلیمتر است .

6- پس از نصب المانهای عمودی ، نوبت نصب لاملهای افقی است که قبلا تماما از دو طرف جاسازی گردیده و با لقمه های کشویی (نر و ماده) که یک طرف آن روی لامل عمودی و طرف اصلی آن در دو دهنه لامل افقی تعبیه گردیده ، لاملها در جای خود قرار گرفته و با پیچ خودکار بر روی لامل عمودی نصب میگردند .
– لازم به ذکر است که قبل از نصب لاملها ؛ ضروری است که تمامی اداوات لازم ، اعم از لقمه های اتصال ، نصب گسکتها ، جاسازی های لازم و …. در کارخانه انجام گردد ؛ تا هنگام نصب نمای کرتین وال در ارتفاع و روی داربست ، مجری حداقل کار ممکن را داشته باشد.

7-پس از این مرحله ؛ همراستایی و همترازی و همسطحی نهایی نما انجام و مراحل شیشه اندازی شروع میگردد .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *