ساخت پنجره هایی با قابلیت جذب 90 دصدی آلودگی هوا

1403-01-30 19:59

ساخت پنجره هایی با قابلیت جذب 90 دصدی آلودگی هوا

دانشمندان پنجره های جدید ابداع کرده اند که قادر است 90 درصد از آلاینده های هوا را به دام اندازد و شرایط امنی را برای تنفس در محیط خانه و محل کار فراهم آورد.

مردم خانه هایشان را پناهگاهی امن می دانند اما در شهرهایی با آلودگی هوای زیاد این امنیت چندان هم برقرار نیست محققان به تازگی با استفاده از یک نوع فناوری تازه پنجره هایی ساخته اند که به امن نگه داشتن هوای این پناهگاه کمک شایان توجهی می کند.

دانشمندان دانشگاههای استنفورد آمریکا و ژینگوای چین ، در روش خود برای به دام انداختن اکثر آلاینده های موجود در هوا از نوعی پلیمر استفاده کرده اند که معمولا در دستکش های لاستیکی به کار می رود.

ترکیب چنین موادری با پنجره ها راهی برای تصفیه هوا برقرار کرده است و می توان از این پنجره های پوشیده از نانو الیاف فیلتر کننده آلودگی برای حفظ سلامت ساکنان شهرهایی چون نیویورک ، پکن ، شانگهای و … بهره برد که اغلب در مهمی غلیظ از آلاینده های هوا فرو رفته اند.

برای حذف آلودگی ، مواد حاوی نیتروژژن به شیوه ای خاص روی صفحه شیشه ای پنجره اسپری می شود و در روندی از جریان هوای همراه با قطرات محلول پلیمری لایه ای بسیار نازک از نانو الیاف را تشکیل می دهد. این نانو الیاف می توانند ذرات خطرناکی را به دام اندازند که تنفس و ورودشان به ریه ما باعث بروز بیماری های تنفسی ، قلبی و … می شود.

در آزمون های اولیه ، به نظر می رسد چنین نانوالیافی توانایی خوبی از خود در دور نگا داشتن آلاینده ها نشان داده اند. به عنوان نمونه ، در آزمون میدانی 12 ساعته ای در پکن آن هم در شرایطی که هوا به شدت آلوده بود ، این نانو الیافی که اصلاحا ( پلی اکریلونیتریل ) نامیده شده ، توانستند 90 درصد از ذرات مضر موثر در بروز سرطان ریه و بیماری های قلبی را فیلتر و تصفیه کنند ؛ کاری که نفس کشیدنی راحت تر به ارمغان می آورد.

پنجره ترمال بریک

منبع : پنجره ایرانیان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *