قابلیت صوتی پنجره های دوجداره

1403-01-31 09:03

قابلیت صوتی پنجره های دوجداره

صوت توسط اختلاف فشار موجود در هوا ایجاد می شود و سرعت آن بستگی به مشخصات فیزیکی سیالی دارد که صوت در آن انتشار یافته و مستقل از تغییرات فشار آن است واحد سنجش صوت دسی بل است ( 0/1 بل را دسی بل می گویند ).

عوامل وابسته به صوت عبارتاند از : فشار متوسط – فرکانس – طول موج – دامنه – سرعت.

فرکانس قابل شنیدن برای انسان بین 20 تا 20000 هرتز ( تعداد چرخش در ثانبه )است. افزایش نوسان میزان صدا به منزله افزایش صدای مزاحم است. اصواتی که فرکانس آن ها 128 الی 512 هرتز باشد را اصوات بم و اصواتی که فرکانس آن ها بین 512 الی 2548 هرتز باشد را اصوات زیر می نامند. اصوات با فرکانس کمتر از 25 هرتز ، مادون صوت و اصوات بیش از 25 کیلوهرتز ، مافوق صوت نامیده می شود.

عوارض ناشی از اصوات

از دست دادن قدرت شنوایی از جمله اثرات مستقیم صداست صدای مداوم و حتی غوغای غیر آزاردهنده نیز برای انسان مض است و حساسیت گوش را نسبت به انواع صداها کمتر می کند شنیدن صدایی با شدت 100 دسی بل در مدت 10 دقیقه نیاز به استراحت 20 دقیقه در محیط کاملا آرام دارد. بیماری عصبی ، تحریک پذیری شدید ، گرفتگی عضلانی ،شوک عصبی ، آلرژی ، از دست دادن تعادل بدن ، سوء هاضمه ، امراض قلبی و بسیاری از بیماری های دیگر نیز می تواند ناشی از آلودگی صوتی باشد تحقیقات انجام شده درباره آلودگی صوتی در ایران نشان داده که در شهرهای بزرگ متوسط آلودگی صوتی 75-80 دسی بل و در شهرهای کوچک 55 دسی بل است.

به کارگیری پنجره های عایق و شیشه های دوجداره یکی از راه های کاهش آلودگی صوتی است. این شیوه از آن رو مهم و اساسی به نظر می رسد که با استفاده از شیشه های معمولی به صورت دوجداره ، حدود 40 دسی بل شدت صوت را کاهش خواهد داد .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *