نمای کامپوزیت و مزیت های آن

1403-02-05 17:24

نمای کامپوزیت و مزیت های آن:

 پس از اینکه ورقهای کامپوزیت برای نخستین بار در کشور آلمان ابداع گردید،با استقبال و کاربرد بسیار به عنوان یکی از مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان مواجه گردید که این بیانگر کیفیت مناسب و محدودیت اندک آن در طراحی و اجرای نما است. با ایجاد ساختمانهای بلند مرتبه و ساخت و سازهای صنعتی، کاربرد متریال پیشرفته مانند ورق های کامپوزیت بیش از پیش مورد توجه و علاقه مندی طراحان و مهندسان ساختمانی قرار گرفته است.

خصوصیات فنی ورق کامپوزیت :

-سبکی : وزن ورق های کامپوزیت در هر کیلوگرم حدود 8-5 کیلوگرم است که در قیاس با سایر مصالح ساختمانی از جمله سنگ، شیشه و آجر و سیمان بسیار سبکتر هستند.بدیهی است که کاهش در وزن سازه موجب کاهش ضریب زلزله در محاسبات خواهد شد.

-خواص آکوستیک:فضای خالی در پشت ورق های کامپوزیت موجب به وجود آمدن خاصیت آکوستیک می شود.  وقتی از ورق کامپوزیت در ساختمان با دیوارهای ساخته شده از بتون سبک استفاده می شود, خاصیت عایق صوتی آن دو برابرخواهد شد. 

-خاصیت شکل پذیری: در ورق های کامپوزیت می توان توسط ابزار,زاوایای مختلفی با لبه تیز تا 135 درجه ایجاد کرد. در صورتیکه با مصالح رایج دیگر چنین امکانی وجود ندارد.

-تنوع رنگی: در طراحی نمای کامپوزیت طراحان می توانند با وجود تنوع رنگ این ورق ها از رنگ های بسیار متنوع و گوناگون مثل رنگ های متالیک در طراحی های خود استفاده نمایند. رنگ این ورق های کامپوزیت با دستگاه های بسیار پیشرفته و مدرن صورت گرفته تا بتوانند از کیفیت و مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی برخوردار باشند.

استقامت دربرابر آتش:ورق کامپوزیت در بسیاری از کشورها به عنوان متریال ضد حریق شناخته شده و به کار می روند.به دلیل اینکه تمامی مواد بکار رفته در تولید آن بدونCFC هستند, در صورت آتش سوزی نیز آلودگی چندانی برای محیط زیست ایجاد نمی کنند.

-عملکردغیریکپارچه دربرابر زلزله:به دلیل  اینکه ورق های کامپوزیت به صورت ثابت به نما متصل نمی شوند، در زمان وقوع زلزله ورق ها در جای خود حرکت کرده و احتمال فرو ریختن آن به حداقل ممکن می رسد. 

امکان آببندی نما:آببندی نمای کامپوزیت به گونه ای است که امکان نفوذ آب به زیر نما وجود ندارد. آب باران و برف از طریق شیارهای تعبیه شده از محل معینی خارج می شوند.

عدم  نیاز به شستشو: تمیز ماندن از دیگر مزیت های نماهای کامپوزیت است. و دلیل آن نوع رنگ مصرفی آن است که در اثر جریان هوا الکتریسیته ساکن در ورق ایجاد نمی شود و گرد و خاک معلق در هوا روی ورق جذب نشده و سطح آن تمیز می ماند.

قابلیت تعویض پانل ها:در صورت بروز مشکل در یکی از پانل های کامپوزیت به دلایل مختلف، این امکان وجود دارد که بدون خرابی کل نما بتوان تنها پانل صدمه دیده را تعویض نمود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *