نمای کرتین وال

1403-01-10 16:20
نمای کرتین وال

نمای کرتین وال همان curtainwall از نوع بهترین نمای شیشه ای می باشد و ترجمه ای که به فارسی دارد به معنای دیوار پرده ای است. در این روش نمای شیشه ای به مانند یک دیوار پرده ای به ساختمان متصل می باشد، اما هیچ بار مرده ای را به ساختمان تحمیل نمی کند.

سازه این نما تماما از آلومینیوم می باشد. در این نمونه به پروفیل های آن به اصطلاح لامل می گویند. به همین مناسبت به این نما نمای لامل نیز می گویند. پس می توان این طور بیان کرد که استراکچر کرتین وال نما همان پروفیل های آلومینیومی می باشد. این نماها به طور کامل یک نمای ضد زلزله می باشند.

تعریف لامل چیست؟

 

لامل پروفیل های آلومینیومی هستند که به شکل افقی و عمودی شبکه و همین طور سازه اصلی نمای کرتین وال را شکل می دهند.
این طور ذکر می شود که در نمای آن دو نوع لامل به کار می رود.
لامل های افقی “ترنسم Transom ”
لامل های عمودی “مولیون Mullion ”

اندازه لامل های افقی و عمودی غالبا بعد از تعیین اندازه قاب های شیشه و با در نظر گرفتن نیروهای وارده به شیشه مانند: ضریب باد و … به طور دقیق در نرم افزارهای محاسباتی مخصوص نمای کرتین وال استفاده می شود.

لامل های ارائه شده توسط شرکت مهندسین در دو نوع پروفیل آلومینیومی طرح شرکت های معتبر ترکیه ساخت داخل از مرغوب ترین مواد اولیه آلومینیوم و پروفیل های خارجی از برندهای معتبرشرکت های اروپایی میباشد که با طبع پروفیل های وارداتی از قیمت بالاتری برخوردار هستند .

"انواع

انواع لامل کرتین وال

لامل آلومینیومی Aluminium Curtainwal
لامل فولادی Steel Curtainwall
لامل چوبی Timber Curtainwall

انواع روش ساخت و نصب 

1. روش Stick
2. روش Unitized

چگونگی ساخت و نصب کرتین وال به روش Stick

 

نصب و ساخت نمای آلومینیومی کرتین وال به صورت کلی در محل پروژه صورت می گیرد. بعد از این که محاسبات فنی و سازه ای، حمل پروفیل های آلومینیومی به محل پروژه ها، سازه اصلی و نصب ایجاد شد.
حالتی که شکل می گیرد این است که ساختار سازه ای شیشه توس لامل های افقی و عمودی شکل می گیرد و سایز قاب ها جهت سفارش شیشه برداشت می گردد.
در این روش غیر از مرحله اکسترود آلومینیوم، تمامی مراحلی مانند برش لامل ها در محل پروژه صورت می گیرد. این روش در جهت ساختمان های معمولی اداری و تجاری با طرح های خاص مرسوم است و به طبع هزینه کمتری را نیز خواهد داشت.

ساخت و نصب کرتین وال با روش Unitized

نمای آلومینیومی کرتین وال یوناتایز به این معنا می باشد که دارای نمای یکپارچه اما با قطعات جداگانه است. کلیه قطعات و قاب های آن در کارخانه ساخته می شود و حتی شیشه نیز درون قاب ها نصب می گردد.
سپس به محلی که پروژه است حمل می گردد و به حالت کشویی در محل های مورد نظر نصب می شود. این روش دارای هزینه گران تر است اما دارای مزایای بیشتری می باشد، و در برج های مرتفع قرار می گیرد.

 

"قیمت

قیمت نمای کرتین وال

قیمت این ماده با توجه به سیستم پروفیل آلومینیوم و اکسسوری که داخل آنها به کار رفته است (داخلی یا خارجی) متفاوت می باشد. هزینه کلی به اجرا درآوردن نمای آلومینیومی کرتین وال با سیستم استیک نسبت به سیستم یونیتایز کمتر و به صرفه تر می باشد. در نظر داشته باشید که سیستم یونیتایز به دلیل این که سرعت در نصب آن بالاتر می باشد، یک سری هزینه های جانبی را کمتر می نماید.

در زمانی که در ابتدای کار هستید، می بایست گزارشی مبنی بر میزان مقاومت ساختمان، ابعاد و میزان پروفیل مورد استفاده به صاحب ساختمان داده شود. در ادامه با توجه به موارد گفته شده، نوع کرتین مورد استفاده مشخص می شود.

ویژگی نمای کرتین وال

– به دلیل استفاده از شیشه در نمای آلومینیومی کرتین وال، میتوان از نور طبیعی در تمام طبقات ساختمان استفاده کرد.
– این دیوار شیشه ای فقط وزن خود را وارد می کند و هیچ باری بر آن اعمال نمی شود.
– کرتین وال فقط برای مقابله با نیروی باد، فشار هوا، زمین لرزه و… محاسبه شده است.
– نیروی حاصل از باد، بر دیوار قرار می گیرد و بعد به سازه منتقل میشود.
– این نما، یک نمای خشک و تهویه کننده است.
– این نما یک دیوار کاملا مدرن محسوب میشود.

"ویژگی

معایب نمای آلومینیومی کرتین وال

شاید تنها اشکالی که برای این متریال وارد است این باشد که قمیت پنجره های کرتین وال نسبته به قیمت نما شیشه ای از یک نوع دیگر می باشد.
قیمت کرتین وال همیشه مبنی بر این اساس می باشد که اغلب به خاطر کیفیت شیشه های سکوریت و پروفیل آلومینیوم کرتین وال می باشد.

اتصالات این نما

جنس مصالحی که نمای آلومینیومی کرتین وال استفاده می شود از شیشه و آلومینیوم می باشد. اتصالات آن نیز پروفیل های آلومینیومی یا لامل است که شیشه بر روی آن قرار می دهند. لامل ها به شکل افقی و عمودی اجرا می شوند.
لامل های افقی آن ترنسم نامیده می شود. اندازه طولی آن ها در واقع نسبت به لامل های عمودی، کوچک تر است. لامل های عمودی نیز مولیون نامیده می شود.

معماران چه حالتی از پروفیل های آلومینیومی را اغلب اجرا می کنند؟

اما بسیاری از طراحان و معماران نیز برای به وجود آوردن زیبایی های بصری در نمای ساختمان، طول ترنسم و مولیون ها را به یک اندازه در نظر می گیرند.
لامل ها را هم می توان به صورت چوبی، فولادی و آلومینیومی در نظر گرفت. ولی اغلب معماران از پروفیل های آلومینیومی جهت اجرای نمای آلومینیومی کرتین وال استفاده می کنند.

"<yoastmark

نکته:

اجرای نمای کرتین وال بدون در نظر گرفتن خطوط به دو صورت تقسیم می شود:
1. تقسیم بندی نما با سیستم فریم لس
2. تقسیم بندی نما با سیستم فریم دار

برای نصب شیشه این نما موارد زیر لازم است:

• چسب سیلیکون
• چگونگی طرح
• چگونگی استفاده از انواع چسب ها

 

سخن آخر

این نوع نما معمولا از جنس آلومینیوم است. نمای کرتین وال به عنوان نمای خشک به حساب می آید. این سیستم به دلیل عدم روییت درپوش در نمای خارجی ساختمان و همین طور ایرادی که در ابعاد شیشه های مورد استفاده دارد، دارای هزینه بالایی می باشد.
این نوع سیستم ها به طور معمول با شیشه ترکیب شده و شیشه ها درون آن ها جای می گیرند.

همچنین اگر از این مطلب خوشتان آمد مقاله در و پنجره آلومینیومی  را هم مطالعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *