مضرات پنجره upvc

1403-02-05 02:34

مضرات پنجره upvc:
از حدود چند دهه ی گذشته که استفاده از در و پنجره های upvc مانند هزاران کالاو و تکنولوژی های وارداتی دیگر، وارد ایران گردید و استفاده و تولید آن نیز به تدریج متداول گشت، بدون توجه به اینکه آیا این محصول جدید برای کشور ما نیز همان مزیت های کشورهای اروپایی مبدع آن را نیز دارا است یا خیر؟
پیش از آنکه به خلاصه ای از مضرات پنجره upvc اشاره نماییم، لازم می دانیم دلایل عمده رواج این نوع از پنجره را ذکر کنیم که عمده ترین آن داشتن خواص عایق حرارتی است که در پنجره های فلزی و یا قدیمی آلومینیوم این خاصیت وجود نداشت. اما علت اصلی آن پایین بودن قیمت مواد اولیه آن است که در مقایسه با فلزات بسیار نازلتر است، از اینرو محصول نهایی نیز با قیمت پایین تری نسبت به پنجره های فلزی و آلومینیوم عرضه خواهد شد. همچنین تکنولوژی تولید و مونتاژ این پنجره ها نیز بسیار ارزانتر از سایر پنجره هاست. بنابراین می توان با سرمایه ای اندک، دستگاه ها را تهیه و در فضایی کوچک و محدود اقدام به تولید نمود و این است که پنجره های بی کیفیت upvc در بازار به وفور یافت می شود.
در ذیل به برخی از مضرات پنجره upvc اشاره می نماییم:

-تغییر رنگ و شکنندگی پروفیل upvc:
اگر در تولید پروفیل پنجره از مواد اولیه ضایعاتی و بازیافتی pvc استفاده گردد، به مرور زمان موجب زرد شدن و شکنندگی پروفیل خواهد شد.

-استفاده از گالوانیزه ناقص یا ضعیف:
یکی از ابزار کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی در و پنجره های upvc، عدم استفاده صحیح از ورق گالوانیزه داخل پروفیل است که موجب خمیدگی و تغییر شکل درب و پنجره بعد از تولید و اجرا خواهد شد و در صورت بروز چنین مشکلی به هیچ عنوان پنجره قابل اصلاح و رگلاژ نخواهد بود. متأسفانه اغلب تولیدکنندگان از این روش کاهش قیمت بدون در نظر گرفتن آسیبی که به کیفیت وارد میکند، استفاده ابزاری می نمایند.

-آسیب دیدگی در محیط های آزمایشگاهی، حرارتی و کوره ای و تماس با مواد شوینده ی شیمیایی
حتی استفاده از مواد شوینده مثل وایتکس برای تمیز کردن این نوع پنجره، موجب فعل و انفعالات خطرناک شیمیایی شده که برای سلامتی بسیار تهدید کننده است.

-عدم هماهنگی و تناسب برخی از پروفیل های upvc با شرایط آب و هوایی خیلی سرد یا خیلی گرم

-عدم امکان تولید این نوع از پنجره در ابعاد بازشوی بزرگ و محدودیت استفاده از شیشه در ضخامت های بالا برای ایجاد عایق صوتی و حرارتی بالا که با ضخامت بالای شیشه امکان پذیر است:
این نکته که جزو مضرات پنجره upvc محسوب می شود, در پنجره های آلومینیومی به هیچ عنوان وجود نداشته و محدودیت ها در طرح و نقشه مطابق با سلیقه مجریان تا حد بسیار زیادی مرتفع گشته است.

-فاقد قیمت و ارزش بودن ضایعات پروفیل upvc
بر خلاف پنجره های آلومینیومی و فلزی, ضایعات این نوع از محصول هیچ ارزشی فراتر از مواد پلاستیکی ندارند.

-آسیب ضایعات آن
یکی از مضرات پنجره upvc آسیبی است که ضایعات این محصولات به چرخه محیط زیست وارد می شود و بازیافت آن در طبیعت دهه ها به طول می انجامد.

بنابراین مضرات استفاده از پنجره upvc به غیر از مضراتی که برای طبیعت و محیط زیست دارد، برای خریداران و استفاده کنندگان از آن نیز مضرات و معایبی دارد که متأسفانه برخی به دلیل عدم داشتن اطلاعات کافی تنها تحت تأثیر قیمت پایین و تبلیغات بعضا نادرست آن قرار گرفته و هزینه های بالاسری بسیار را برای خود و ساختمان خود ایجاد می نمایند بدون اینکه مطلع از مظرات پنجره upvc بوده و شناخت کافی از نحوه صحیح تولید و مونتاژ آن داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *