نمای کرتین وال چیست؟ (طراحی تا اجرا)

1403-01-09 23:22
نمای آلومینیوم کرتین وال

نمای آلومینیومی کرتین وال (curtain wall) یک نمای شیشه ای بیرونی ساختمان می باشد که مانند سایر دیوارهای بیرونی وظیفه تفکیک بیرون و داخل ساختمان را برعهده دارد. نمای کرتین وال نسبت به سایر نماها بسیار سبک تر می باشد که این موضوع سبب کاهش بار مده ساختمانن می شود. یکی دیگر از ویژگی ها منحصر به فرد این نما انتقال تمام نور بیرون به داخل است.

پروفیل کرتین وال

نمای آلومینیومی کرتین وال

طراحی نمای آلومینیومی کرتین وال شیشه ای وابسته به دو عامل اصلی میباشد که شامل در نظر گرفتن استحکام سازه های نما و همچنین میزان خطوط نمایان مورد نظر آرشیتکت پروژه
اجرای این خطوط کلی مورد نظر معماران در نمای آلومینیومی کرتین وال آلومینیومی با دو روش بدون درپوش(فریم لس) و با درپوش نگه دارنده (فیس کپ) اجرایی می شود.

تاریخچه نمای کرتین وال

در قرن نوزدهم با توسعه استفاده از پانل های شیشه ای بزرگ در ساختمان, سیستم های نمای آلومینیومی کرتین وال نیز ظهور کردند. و از اواسط دهه 30, با شروع استفاده از آلومینیوم در صنعت ساختمان, رواج یافتند.

نمای آلومینیومی کرتین وال، سیستم های غیرسازه ای پوششی برای دیواره های خارجی ساختمان هستند که معمولا برای ساختمان های بزرگ و چند طبقه کاربرد دارند.

نمای آلومینیومی کرتین وال، حائل میان دیوار داخلی و فضای بیرون است و این سبب کاهش وزن و بارهای اعمال شده مانند: باد و لرزه های شدید و… بر روی سازه های اصلی ساختمان می گردد. این یکی از مزیت های استفاده از نمای کرتین وال به جای سیستم های سنتی آن است.

سیستم های کرتین وال متشکل از یک قاب آلومینیومی سبک هستند و پانل های مات و شفاف را که معمولا از جنس شیشه هستند در میان این فریم ها نصب می گردند.

نمای آلومینیومی کرتین وال را می توان با ترکیبی از سیستم های دیگر مانند چوب, به گونه ای مدرن تر طراحی نمود تا علاوه بر زیبایی از عایق بالاتری نیز برخوردار باشند.

انواع سیستم نمای کرتین وال (فریم لس)

در سیستم فریم لس هر کدام از دهانه های شیشه دارای یک فریم می باشد که از پشت شیشه ها را کاور کرده و روی لامل توسط لقمه های الومینیومی ویژه نگه داشته میشود و از خارج ساختمان تنها درز میان شیشه ها قابل رویت خواهد بود.

سسیستم فریم لس یوچنل

این سیستم به طور کلی یکی از سیستم های سبک و مقرون به صرفه شناخته شده میباشد که به لحاظ فنی، اجرای آن در ساختمان های با ارتفاع زیاد توصیه نمیگردد.

سیستم فریم دار(Step unit)

این سیستم در نمای آلومینیومی کرتین وال با سیستم فریم لس یه عنوان یک روش با استحکام بالا و مورد اطمینان در نظر گرفته میشود. بدین طریق که شیشه ها در کارخانه تولید شیشه بر روی فریم های آلومینیومی آماده شده متصل و به صورت پنل های آماده در محل پروژه بر روی مدول های متشکل از لامل های عمودی و افقی نصب میشوند، که این امر موجب تسریع در اجرای نما نیز میگردد.

نمای کرتین وال درپوش دار

در سیستم نمای آلومینیومی کرتین وال درپوش دار، شیشه ها مستقیما بر روی لامل قرار میگیرند و درپوشهای نگه دارنده از بیرون شیشه را روی لاملها فیکس میکنند. همچنین لاستیکهای EPDM موجود شیشه ها را در محل اتصال کاملاّ آبندی و هوابندی میکند. امکان نصب درپوش های نگه دارنده متنوع بر روی این سیستم امکان پذیر میباشد.

نمای آلومینیومی کرتین وال شیشه ای یکی از پرکاربردترین انواع نماهای شیشه ای مدرن است. نمای کرتین وال در معنای فارسی به معنی “دیوار پرده ای”است، نمای کرتین وال از ترکیب پروفیل های آلومینیومی، شیشه و اتصالات نصب به همراه عایق بندی آب و هوا تشکیل شده است.

مزایای نمای آلومینیومی کرتین وال

  • سبکی ساختاری و کاهش وزن مرده ساختمان
  • نهایت استفاده از نور روز
  • جلوگیری از عبور اشعه ماورابنفش
  • دید و منظر مناسب با توجه به مدولاسیون نمای شیشه ای در ابعاد مدول های بزرگ تر.
  • ایجاد یک محیط ایده آل و زیبا
  • امکان محاسبه نمودن مصرف انرژی با انتخاب نوع شیشه
  • عایق بسیار قوی انرژی
  • طیف گسترده رنگ پروفیل
  • سرعت بالای اجرا
  • امکان ترکیب با سایر پوشش ها و سازه های نما
  • امکان نصب به صورت فیکس یا مدل های بازشو
  • امکان ایجاد لنگه مخفی
  • توانایی مقاومت در برابر بارهای رزه ای حاصل از باد یا زمین لرزه
  • مقاومت بالا در برابر حرارت س
  • امکان اجرای سقف های شیشه ای ( با شیب محدود)
  • امکان استفاده از شیشه ها با جداره های متنوع
  • امکان استفاده از طیف های زیاد طرح و شیشه های رنگی
  • امکان اجرا در قوس ها به صورت چند ضلعی
  • امکان استفاده از درپوش های دکوراتیو بین شیشه ها در امتداد افقی و عمودی در نصب شیشه فریم لس
کرتین وال فریم لس

روش های اجرای نمای کرتین وال

  1. در سیستم نمای آلومینیومی کرتین وال استیک Stick, لامل های آلومینیومی در محل پروژه, قطعه قطعه شده و نصب می گردند.
  2. در سیستم های اجرای یونیتایزد Unitised, دیتیل های کرتین وال در ابعاد مورد نظر در خارج از محل پروژه ساخته و به محل ارسال و نصب می گردند.در این روش علاوه بر نیاز به زمان نصب کمتر, امکارن بهره مندی از امکانات و ابزار و کنترل کیفیت کارخانه وجود خواهد داشت.
  3. پانل های مورد استفاده در نمای آلومینیومی کرتین وال می تواند یکی از موارد زیر باشد:
  4. شیشه های شفاف با امکان استفاده از چشم انداز خارج
  5. شیشه های مات و اسپندرال (Spandrel)
  6. آلومینیوم یا فلزات دیگر.
  7. سنگ یا آجر.
  8. چوب
  9. فیبر فشرده شده پلاستیکی (FRP).
  10. البته از موارد فوق, شیشه پرکاربردترین آن در نمای آلومینیومی کرتین وال است که نماهای شیشه ای کرتین وال, خود شامل دسته بندی هایی است که شرح آن در مباحث آتی مطرح می گردد.

جزئیات ساخت نمای کرتین وال

نمای کرتین وال

نحوه قیمت گذاری نمای کرتین وال

قیمت هر متر مربع نمای آلومینیومی کرتین وال با توجه به نوع آن ،روش اجرا و طراحی آن ، متفاوت بوده و جهت استعلام قیمت کرتین وال کلیه موارد مذکور در نقشه ها مد نظر خواهد بود.

قیمت اجرای نمای کرتین وال به طور متوسط از متر مربعی ۴٫۵۰۰٫۰۰۰ تا۹٫۰۰۰٫۰۰۰ریال بسته به نوع متریال وطرح آن متغیر می باشد.به هر اندازه که در طراحی نمای آلومینیومی کرتین وال، تقسیم بندی ها در ابعادی بزرگتر در نظر گرفته شده باشد، علیرغم آنکه مقدار پروفیل مصرفی کاهش می یابد، احتمال افزایش قیمت نیز بیشتر خواهد بود چرا که در ابعاد بزرگتر بعضا لازم است از پروفیل های لامل قوی تر و سنگین تر جهت مقاوم سازی نمای کرتین وال در برابر مسائل جوی از قبیل باد و طوفان و … استفاده کرد.

لازم به ذکر است که در طبقات و ارتفاعات بالاتر، استفاده از لاملهای قوی تر با ضخامت بالاتر، جزو ملزومات اجرای نماهای کرتین وال می باشد.

با توجه به اینکه نمای نمای آلومینیومی کرتین وال یکی از نماهای مدرن و تلفیقی از پروفیل آلومینیومی بعنوان استراکچر و یک متریال پوشش دهنده مانند شیشه یا ورق می باشد، بدیهی است که نوع و اندازه هریک از این ترکیبات می تواند در قیمت نمای کرتین وال تعیین کننده باشد. وجود بازشو به صورت لولایی و یا مخفی در نمای شیشه ای کرتین وال ، طبعا قیمت این نوع از نما را افزایش خواهد داد.

نوع و ساختار شیشه انتخابی در نمای آلومینیومی کرتین وال در تعیین قیمت بسیار مؤثر خواهد بود. در نماهای شیشه ای کرتین وال از نوع فریم لس، توصیه و تأکید به استفاده از شیشه های لمینیت و دوجداره سکویت با استفاده از چسب سلیکون می باشد که این خود یکی از علل افزایش قیمت شیشه در این نوع از نما می باشد.

چسب سلیکون بر خلاف پلی سولفاید که معمولا جهت دوجداره سازی شیشه ها استفاده می شود، در برابر نور و حرارت آفتاب مقاوم بوده و به مرور زمان تجزیه نشده و از بین نمی رود و قیمت آن نیز به مراتب بالاتر از پلی سولفاید است.

شرکت آسمان افتخار دارد که در تمامی موارد ذکر شده ,به ویژه در خصوص طراحی و اجرای انواع نمای فریم لس با کوله باری از تجربه میتواند همراهی هرچند کوچک کنار معماران و برج سازان عزیز کشور باشد.

نمای کرتین وال یونیتایز

اجرای نمای آلومینیومی کرتین وال به دو روش استیک و یونیتایز انجام میگردد، که در اجرا به طریق استیک، عملا مونتاژ نما همزمان با نصب سر پروژه انجام میشود که طبعا دقت و کیفیت اجرایی نما از مطلوبیت صددرصدی بهره مند نخواهد بود. شاید به همین خاطر امروزه در اکثر نقاط دنیا، مخصوصا برای ساختمان های مرتفع جهت ساخت و اجرای نمای کرتین وال از سیستم اجرایی جدیدی به نام تونیتایز بهره می جویند.

در این سیستم؛ پس از نقشه براداری از نما و طراحی و ترسیم نقشه و مشخصا ؛ ابتدا تمامی نما به واحدهای کوچکی تقسیم و با مشخصات و جزئیات آن یونیت در نقشه اصلی به صورت یک واحد مستقل در کارخانه ساخته شده و کلیه عملیات ساخت اعم از برش، مونتاژ، لاستیک کشی و نصب اکسوسوری، یراق آلات و شیشه در کارخانه انجام و با شماره گذاری جزئی از نما، بسته بندی گردیده و پس از ساخت تمامی واحدهای جزء، به پروژه ارسال و توسط اکیپ اجرایی نما، هر یک از واحدها در جایگاه خود تعبیه و با براکت هایی که از قبل در نقطه به نقطه نما نصب گردیده، جاسازی و با پیچ و مهره های خاص کنار هم نصب میگردند.

درست همانند قطعات پازلی که هر کدام میبایستی دقیقا در جایگاه خود قرار بگیرد تا تمامی نما کامل گردد.

سیستم های یونیتایز امکان پوشش سریع را برای ساختمان ایجاد می کنند که در نتیجه آن، سرعت فرآیند ساخت و ساز نیز بالا رفته و امکان استفاده و بهره برداری از ساختمان در زمان کمتری فراهم می شود. همانطور که قبلا هم اشاره شد، فرآیند تولید سیستم های یونیتایز نسبت به سیستم استیکاز کیفیت بالاتری برخوردار است زیرا درخط تولید از پیش طراحی شده، در فضای کارخانه، و تحت شرایط محیطی کنترل شده ساخته می‌شوند ولی از طرف دیگر نیاز به مهندسی یکپارچه پوسته نما توسط متخصصین نمابسیار لازم و ضروری است.

لذا، همان طور که در هر محصول ساختمانی دیگر نیز مشاهده می کنیم، هر چه سیستم‌های جدید بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، محدودیت های آنها نیز بیشتر نمایان میگردد.

که نمای آلومینیومی کرتین وال یونیتایز نیز از این مشکلات مبری نیست. از آن جایی که نمای یونیتایز در تکنولوژی نمای کرتین وال به عنوان یک محصول نوین مطرح می گردد، لازم است دست اندر کاران آن با محدودیت های تکنیکی آن آشنا شوند، به گونه ای که بتوان بر اساس شناخت کافی، طرح های بهتری را با قابلیت به کارگیری این سیستم در تمامی بخش های نمای ساختمان ارائه داد.

هم ترازی و هم راستایی پانل‌ها:

هم‌ترازی درز‌های افقی پانلهادر درز‌های طولی و امتداد افقی آن همراستایی درزهای عمودی بین پانل ها و امتداد شاقولی آن و همسطح بودن تمامی واحدها در نما با نصب گیره هایی مخصوص در المانهای افقی در کارخانه میتوان تا حد بسیاری همترازی را در زمان نصب یونیت ها ایجاد کرده و یکپارچگی نما را در سطح افقی بدست آورد.

علاوه بر این، با استفاده از گیره های مخصوصی که در دو گوشه هر واحد نصب میگردد، به حفظ امتداد عمودی بین پانل ها در شرایطی که پانل‌ها بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند، دست یافت.

زیرساخت های سازه ای ساختمان در طراحی و ساخت پانل های نمای کرتین وال یونیتایز بسیار موثر است. طبعا هر چقدر که خطای سازه ای در اسکلت ساختمان کمتر باشد، مجریان نمای یونیتایز نیز میتوانند همترازی و همراستایی را در شرایط بهتری انجام دهند. لذا مشکلات هر پروژه میبایستی با شرایط همان پروژه بررسی و بر اساس آن دست اندر کاران (طراح و سازنده و مجری) هر یک به نوبه خود انجام وظیفه نمایند.

هوا بندی و آببندی نمای یونیتایز

با استفاده از فلاشنیگ های انعطاف‌پذیر شبیه ورق‌های سیلیکونی در کارخانه که برای اتصال و محکم کردن قطعات فریم یونیت استفاده می شود، می توان به این مهم فائق آمد

ویژگی های تیم گروه مهندسی آسمان

  1. استفاده از تیم اجرایی مجرب کاردان و متعهد و باانگیزه و تحویل بع موقع پروژه
  2. ارائه راه حل های مفید با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت ممکن جهت اجرای پروژه های خاص
  3. استفاده از لاستیکهای آب بندی و هوابندی با جنس” ای پی دی ام ” با طول عمر بسیار بالا
  4. استفاده از زیرسازی های مناسب جهت کاهش مخاطرات مربوط به زلزله ساختمان
  5. قیمت بسیار مناسب و کاملا رقابتی

تفاوت نمای کرتین وال

یکی از سیستم های نمای مدرن ساختمانی بوده که ساختاری کاملا جدا و مستحکم داشته، به این معنا که سنگینی بالای شیشه، بر روی سازه نمای آلومینیومی کرتین وال یا همان لامل ها و شاسی کشی های نما وزن خود را می اندازد و هیچ بار مرده ای حاصل از وزن شیشه ها و بار انرژی های حاصل از باد، طوفان و … بر روی نما، هیچ تأثیری بر روی سازه ساختمان ندارد. به اصطلاح سیستم نمای لامل یک سازه کاملا جدا می باشد.

 تفاوت نمای کرتین وال با نمای اسپایدر

تفاوت نمای کرتین وال و فریم لس

تفاوت میان نمای فریم لس و فیس کپ، در دید بیرونی نماست که در نمای فیس کپ المان های آلومینیومی عمودی و افقی پیدااست و شیشه ها را ازهم متمایز می سازد ولی در نمای فریم لس؛ المان های آلومینیومی بیرونی حذف و سازه های اصلی زیر شیشه های نمای فریم لس از بیرون پنهان است و دید یک دست و زیباتری را به تماشا می کشد.

تفاوت نمای کرتین وال و فریم لس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *