خواص و انواع روش های اجرای نمای شیشه ای

1403-01-31 19:10
خواص اجرای نمای شیشه ای

خواص اجرای نمای شیشه ای چیست؟ نمای شیشه ای از جمله نماهای محبوب به شمار می رود. نمای شیشه ای اسپایدر یا عنکبوتی معمولاً در ساختمان‌های اداری، تجاری، هتل‌ها، فرودگاه‌ها و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد به دلیل جذابیتی که دارند. نمای شیشه ای بیشترین نورِ روز را برای فضای داخلی ساختمان و امکان قرار دادن سطوح شیشه ای بزرگ که با استفاده از پنل‌های شیشه ای در اشکال مختلف را فراهم می‌کند.

در عصر امروز اجرای نمای شیشه ای از دسته نماهای محبوب به شمار می دن . علت این که شاهد پیشرفت تکنولوژی عظیم شیشه هستیم این است که امروزه شیشه به عنوان یکی از متریال های مهم در اجرای نمای ساختمان استفاده شود. در این مقاله قصد داریم به زبانی ساده در زمینه اجرای نمای شیشه ای بیشتر صحبت کرده و خصوصیات آن را بررسی نماییم.

خواص اجرای نمای شیشه ای

  1. امنیت ساختمان
  2. جلوگیری از سر و صدا
  3. بهره وری از انرژی خورشیدی
  4. وزن کمتر
  5. تنوع در رنگ
  6. کاهش هزینه ها

1 .امنیت ساختمان

امنیت اجرای نما از عوامل بسیار پراهمیت است. و برخی این را در نظر نمی گیرند که شیشه می تواند امنیت را ایجاد کند. ولی همانطور که در مباحث قبل عنوان کردیم استفاده انواع نمای شیشه‌ای ضمن سبکی، بسیار محکم بوده و به گونه‌ای در سازه‌ها قرار می‌گیرند که هیچ‌گونه وزنی به جز خودش و نیروهای حاصل از باد را تحمل نکند. به عنوان مثال شیشه لمینت که دارای دو جداره داخلی و خارجی از نوع سکوریت و طلق‌های PVB می‌باشد امنیت بالایی را برای شما ایجاد می کند. و حتی زمانی که شکستگی رخ دهد به تکه‌های ریزی بدل شده، ثابت مانده و ریزش نخواهد داشت. سکوریت کردن به این صورت اتفاق می افتد که شیشه تحت حرارت است تا نقطه ذوب شدن صورت گیرد و در ادامه دو شیشه تحت جریان هوی سرد قرار گرفته و باعث استحکام آن می‌شود.

2. جلوگیری از سر و صدا

از دیگر خواص مهم اجرای نمای شیشه ای کنترل کننده صدا بودن آن است، در واقع اجرای نمای شیشه ای سبب می شود که یک نوع عایق صدا در ساختمان شما ایجاد شود. در این مسیر یک سری قوانینی باید رعایت شود که اگر مراحل اجرای نمای شیشه ای به درستی صورت بگیرد به سادگی می توان از ورود و خروج صدا به داخل و خارج از ساختمان جلوگیری کرد.

3. بهره وری از انرژی خورشیدی

نمای شیشه‌ای باعث استفاده از نور طبیعی شده و به کارگیری از لامپ و نور مصنوعی و دستگاه سرمایشی را کاهش می‌دهد. همچنین با پیشرفت فناوری، انواع شیشه با قابلیت کنترل ایجاد خیرگی، تولید گلخانه‌ای و تبادل حرارتی تولید و عرضه می‌شوند. شاید در مورد امواج الکترومغناطیسی ناشی از نور خوشید شنیده باشید که اشعه فرابنفش با طول موج کوتاه یکی از طیف‌های این امواج است و اثر نامطلوب برای شما دارد. به عنوان مثال شیشه از نوع Sunergy ضمن ارائه شکل زیبا و اجرای آن درطراح‌های مختلف و استفاده از آن به صورت لمینت، مانع عبور اشعه UV و حرارت و موجب صرفه‌جویی در همه فصول می‌شود.

4. وزن کمتر

از دیگر ویژگی های نمای شیشه ای این است که هیچ باری از سازه ها ی بنا را تحمل نکرده و نوسانات ناشی از باد و نیروهای لرزه ای را دفع می کند. و این درامنیت ساختمان بسیار موثر میباشد.

5. تنوع در رنگ

یکی دیگر از در ساختمان های شیشه ای تنوع رنگ آن می باشد.چرا که تنوع رنگ در نما می‌تواند بر جلوه شهر و حتی جایگاه و منزلت یک شرکت و حس افراد و بیننده مؤثر باشد. مثلاً از شیشه رفلکس در ساختمان‌سازی در انواع رنگ‌های آبی، سبز نقره‌ای، طلایی، سوپر استفاده می‌شود که میزان انتقال و بازتاب نور هر رنگی در محدوده 19 تا 51 درصد متفاوت می‌باشند.

6. کاهش هزینه ها

صنعت ساختمان هزینه های بسیار دارد نمای شیشه ای کمک شایانی به کاهش هزینه انجام می کند و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی می تواند به روند کاهش هزینه در ساختمان شما موثر باشد.

انواع روش های اجرای نمای شیشه ای

  1. نمای اسپایدر
  2. نمای کرتین وال
  3. نمای دو جداره
  4. نماهای پنل های متحد

1. نمای اسپایدر

یکی از ویژگی منحصر به فرد سیستم های شیشه ای اسپایدر در انعناف پذیری بودن آن پنهان است . ساختاری را تشکیل می دهد که شیشه تحت فشار باد خم می شود . و از زیان احتمالی جلوگیری می کند.

2. نمای کرتین وال

به طور کلی این سیستم در دو حالت “فیس کپ” و “فریم لس” پیاده می شود. در سیستم فیس کپ کاور آلومینیومی بین شیشه ها قرار می گیرد و در سیستم فریم لس تایل ها بدون قاب هستند.

3. نمای دو جداره

نمای شیشه ای دوجداره یا DSF از دو لایه شفاف تشکیل شده است که توسط یک لایه ی هوا از هم افتراق پیدا می کنند. نمای شیشه ای دو جداره یا DSF نوعی نمای مطلوب است ، زیرا از تجهیزات مانند فن ها یا سنسورهای خورشیدی / حرارتی استفاده می کند. همچنین این استراتژی های طراحی تهویه طبیعی، نور روز و انرژی خورشیدی را در نظر گرفته است.

4. نماهای پنل های متحد

کاملترین و جدیدترین، سیستم پنل های متحد می باشد.آماده شدن آن در کارخانه و قرارگیری بر روی نما به صورت پازل ، تفاوت شایان این سیستم با سایر سیستم ها می باشد.
نمای شیشه ای پنل های متحد این قابلیت را فراهم می آورد تا در حین اجرای ساختمان و پس از تکمیل هر مرحله نمای آن را نصب نموده و به موازات سایر مراحل ساخت، مرحله نازک کاری نیز پیش برود. این سیستم از از استقبال کمتری برخوردار است چرا که در کنار تمام مزایای خود به دلیل گرانی آن کمتر در بازار اقبال گرفته است.
مزایای دیگر نمای شیشه ای پنل های متحد این است که مقاومت در برابر زلزله دارد . انعطاف پذیری پنل ها در کنار هم باعث می شود در هنگام زلزله آسیبی به نمای ساختمان نرسد و از بروز خطرات جبران ناپذیری که ساختمان های شیشه ای را گرفتار می کند جلوگیری به عمل آید.

سخن آخر خواص اجرای نمای شیشه ای

تقریبا زینت نمای شیشه ای اسپایدر را میتوان با ظاهر بیرونی ساختمان عرضه نمود. تنها گزینه کاربردی برای سازه‌های مرتفع است، حتی می توان گفت بهترین نما برای مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ نیز است. شیشه و سایر دیگر اجزای این نما را می‌توان بر حسب نیاز سفارشی‌سازی کرد.

تنوع زیادی برای طراحیِ متناسب با نیازهای مختلف نیز وجود دارد. خواص و فواید بی‌شمار این نمای ساختمانی، توجه بسیاری از کارفرمایان را به اندازه‌ای به خود جلب کرده است که آن‌ها این نما را به عنوان بهترین پوشش بیرونی برای سازه خود می‌دانند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *