تفاوت اسپایدر و کرتین وال

1403-01-31 03:27
تفاوت اسپایدر و کرتین وال

تفاوت اسپایدر و کرتین وال

برای درک بهتر تفاوت اسپایدر و کرتین وال، ابتدا بهتر است به توضیح این دو سیستم پر کاربرد در نمای ساختمان های امروزی بپردازیم و در ادامه به تفاوت و مزایا ومعایب این دو سیستم نمای شیشه ای نسبت به یکدیگر خواهیم پرداخت.

نمای کرتین وال:

نمای کرتین وال یکی از پر کاربرد ترین و مقاوم ترین نماهای شیشه ای در حال حاضر می باشد. اجزای اصلی این نما لامل یا مولیون و ترنزوم ها می باشند که عضو عمودی و افقی این سازه شیشه ای می باشند. نمای کرتین وال قابلیت استفاده در ابعاد خیلی بزرگ را نیز داراست و در ارتفاع های زیاد برای افزایش مقاومت سازه به صورت رین فورس انجام می شود. سیستم رین فورس به عبارتی با فولاد تقویت شده است.

نمای اسپایدر:

این نمای شیشه ای به دلیل استفاده از اتصالات نقطه ای به صورت انکبوتی یا اسپایدر به این نام شناخته می شود. این اتصالات استیل پنل های شیشه ای را به شاسی و سازه پشتیبان متصل میکنند. به صورتی که از دید ناظر از بیرون یک نمای یکپارچه به صورت شبکه ای از پنل های شیشه ای دیده می شود.
سیستم اسپایدار به سه صورت قابل اجرا می باشد : فین گلس ، کابلی ، خرپا
سیستم فین گلس و کابلی به دلیل استفاده از اتصالات خاص از قیمت بالاتری برخوردار هستند ولی سیستم خرپا به دلیل اتصال مستقیم به سازه پشتیبان از کمترین هزینه در بین سیستم های نمای اسپایدر برخوردار است.

تفاوت اسپایدر و کرتین وال

مقایسه کلی:

1. شاخص ترین تفاوت اسپایدر و کرتین وال در نما و ظاهر کلی آنها می باشد که نمای کرتین وال شبکه بندی آلومینیومی کاملا مشخص است ولی نمای اسپایدر یک شبکه یکپارچه شیشه ای دیده می شود.
2. دیگر مورد قابل توجه در تفاوت اسپایدر و کرتین وال این است که شیشه های مورد استفاده در نمای اسپایدر در ابعاد بیشتر از 3 مترمربع برای ایمنی بیشتر لازم است که حتما لمینیت شوند.
3. وزن کلی سازه در نمای اسپایدر به نسبت کرتین وال به دلیل استفاده کمتر از پروفیل های آلومینیومی و استیل کمتر خواهد بود که این موضوع می تواند یک تفاوت اسپایدر و کرتین وال باشد که در طراحی نما بی تأثیر نخواهد بود.
4. هر دو سیستم به دلیل اینکه سازه ای مستقل از سازه اصلی ساختمان دارند در برابر نیروی زلزله و عوامل جوی از مقاومت خوبی برخوردار هستند و تفاوت اسپایدر و کرتین وال در این مورد چندان زیاد نمی باشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *