روش های بهینه سازی میزان مصرف انرژی در ساختمان

1403-02-01 07:34
بهینه سازی میزان مصرف انرژی در ساختمان

منظور از بهینه سازی میزان مصرف انرژی در ساختمان‌، انتخاب الگوها و اتخاذ و بكارگیری روش‌ها و سیاست‌هایی در مصرف درست انرژی است. كه از نقطه نظر اقتصاد ملی مطلوب باشد و استمرار وجود و دوام انرژی و ادامه حیات و حركت را تضمین كند. در این چارچوب، تعیین سهم صورت‌های مختلف انرژی در سبد انرژی هر جامعه با توجه به امكانات درازمدت آن جامعه، همچنین بكارگیری پربازده ترین شیوه استفاده از آنها كه متضمن كاهش تخریب منابع انرژی و نیز كاهش تأثیرات سوء ناشی از اسـتفاده ناصـحیح از انرژی است، بر عوامـل دیگر حیات و محـیط زیـست مدنظر است‌.

بهینه سازی میزان مصرف انرژی در ساختمان

این استفاده درست و به جا از انرژی، نه تنها متضمن استمرار حیات و توسعه پایدار جامعه است، بلكه منجر به بقاء انرژی برای همگان و نسل‌های آتیمی‌شود.‌ همچنین مانعی برای تولید و گسترش آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از مصرف نادرست انرژی خواهد بود.
علاوه بر بار اقتصادی عوامل دیگری نیز وجود دارد که ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی را می‌رساند‌. استفاده بی رویه‌ از انرژی فسیلی که باعث افزایش آلودگی محیط زیست می‌شود.

  • بالا بودن رشد جمعیت و نیاز به تقاضای بیشتر انرژی
  • محدودیت منابع انرژی به دلیل تهدید ناپذیر بودن آن
  • رشد بالای مصرف انرژی به دلیل الگوی ناصحیح مصرف انرژی
  • عدم وجود سیستم بازیافت انرژی
  • وجود صنایع و کارخانجات فرسوده
  • متکی بودن اقتصاد ملی به درآمدهای نفتی
  • افزایش گازهای گلخانه‌ای و باران‌های اسیدی
ساختمان هوشمند در بهینه سازی مصرف انرژی
ساختمان هوشمند در بهینه سازی مصرف انرژی

ساختمان هوشمند

به کارگیری سیستم‌های هوشمند در ساختمان‌ها علاوه بر مزایای بی‌شماری که دارد، باعث مصرف بهینه انرژی در صورت‌های مختلف و در نتیجه کاهش شدید هزینه‌های انرژی خواهد شد. ساختمان هوشمند، ساختمانی ‌مرکب از سیستم‌های کنترلی مختلف است که هر یک در انجام فعالیت‌های مرتبط هوشمندانه عمل کرده و در ارتباط و تعامل همیشگی با یکدیگر‌ند. این ساختمان از یک زیرساخت ارتباطی قوی برخوردار است و می‌تواند نسبت به شرایط متغیر محیطی واکنش مناسب نشان دهد.

مزایای سیستم هوشمند

  1. آسایش
  2. انعطاف پذیری
  3. BMS
  4. بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی
  5. کنترل یکپارچه

آسایش

مهمترین عامل در به کارگیری سیستم هوشمند، ایجاد راحتی و آسایش برای ساکنین ساختمان است. در ساختمان هوشمند هر یک از ساکنین بر اساس سلیقه خود با تعریف و به کارگیری کنترل دلخواه روشنایی‌، دما و دیگر سیستم‌ها، محیط دلپذیری را برای خود ایجاد می‌کنند.

انعطاف پذیری

پیاده سازی یک استاندارد باز در ساختمان، باعث انعطاف پذیری سیستم‌های کنترلی ساختمان می‌شود. و منطق‌های کنترلی بدون نیاز به تغییرات فیزیکی و سخت افزاری در صورت نیاز قابل تغییر هستند.

BMS

امروزه (Building Management System) سیستم مدیریتی ساختمان به یکی از گریز ناپذیرترین شاخه‌های علمی، تحقیقاتی و اجرایی در ساختمان تبدیل شده است. امروزه با توجه به کمبود منابع انرژی در سطح جهان اهمیت مصرف بهینه سوخت بیش از پیش مورد توجه است. سیستم مدیریتی ساختمان، وظفیه مدیریت و کنترل وضعیت ساختمان را از لحاظ سرمایش و گرمایش، روشنایی، کنترل تردد امنیت، سیستم اعلام حریق و ارتباط منطقی این زیرسیستم‌ها را بر عهدره دارد.

از آنجایی که به کارگیری سیستم‌های مدیریت ساختمان باید فاقد پیچیدگی‌های فنی ‌بوده و به سادگی توسط کاربر انجام پذیرد. امروزه اغلب تولید کنندگان سیستم‌های مدیرت ساختمان، نرم افزارهای گرافیکی کاربر پسندی را جهت کنترل سیستم‌ها ارائه می‌دهند. نرم افزارهای مربوطه با استفاده از اشیای گرافیکی مختلف، کنترل همه جانبه ساختمان را به راحتی در دسترس قرار می‌دهند.

به بهره‌گیری از یک سیستم BMS جامع در ساختمان می‌توان به اهداف زیر دست یافت.

• مدیرت و کنترل و نمایش سیستم
• کاهش مصرف سوخت و انرژی در ساختمان
• پایین بودن هزینه‌های تعمیرات و نگهداری
• بالا بردن عمر مفید دستگاه‌ها
• افزایش راندمان و ضریب عملکرد تجهیزات
• اتصال به دیگر سیستم‌های کنترلی
• تامین آسایش و ایجاد فضای راحت برای ساکنین

بهینه سازی مصرف انرژی

یکی از اهداف اصلی از به کارگیری سیستم‌های هوشمند بهینه سازی مصرف انرژی است. با استفاده از این سیستم، انرژی، همواره به طور معقول و منطقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل کنترل همه جانبه‌، تلفات آن به طور چشمگیری کاسته می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد با به کارگیری یک منطق کنترلی صحیح، تا میزان ۴۰ درصد از انرژی‌های مصرفی در ساختمان هوشمند کاسته می‌شود. با توجه به آن که مصرف انرژی کاملاً در کنترل قرار دارد، بهای پرداختی تا حد قابل قبولی به میزان انرژی مفید مصرفی نزدیک است.

بهینه سازی مصرف انرژی
بهینه سازی مصرف انرژی

کنترل یکپارچه

سیستم هوشمند، امکان کنترل یکپارچه کل ساختمان را میسر می‌سازد و سیستم‌های کنترلی در دورترین نقاط ساختمان هم به راحتی، مونیتور و کنترل می‌شوند و نیازی به مراجعه به نقطه کنترلی نیست.

بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان با تنظیم اتوماسیون ساختمان ها (BAS)

اگر کسی از گرم شدن یا سرد شدن زیاد ساختمان توسط سیستم اتوماسیون ساختمان (BAS) شکایتی نکند شاید این گونه لحاظ شود که سیستم به خوبی کار می کند، در حالی که ممکن است چنین نباشد.
با نگرشی دقیق به (BAS) می توان به برداشت و درک بهتری در خصوص چگونگی بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان، مشکلات و عوامل بازدارنده این صرفه جویی و نیز نحوه تنظیم BAS به منظور حداقل مصرف انرژی دست یافت.

عوامل بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان در(BAS)

یک سیستم BAS علاوه بر تامین آسایش بیشتر و نیز شناسایی مشکلات سیستم گرمایش و سیستم تهویه مطبوع اگر به درستی تنظیم شده باشد باید بتواند حدود 30% مصرف انرژی سیستم را کاهش دهد. بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان نتیجه تدابیری است که به منظور حفظ انرژی در BAS گرفته شده است و عبارتند از:

• روشن و خاموش کردن زمانبندی شده
• روشن و خاموش کردن بهینه
• کنترل صرفه گر
• تنظیم سطح گرم و سرد
• کنترل حجم هوای متغیر
• انتخاب سرد کننده
• تنظیم دماهای آب سرد، کندانسور، آب گرم
• محدود کردن تقاضا
• کنترل زمانبندی شده دستگاه ها

طرح هوشمند سازی هتل

امروزه برای بهینه سازی مصرف انرژی یکی از مهمترین نکاتی که در ساختمان‌ها اعم از مسکونی، تجاری، بیمارستان‌ها و هتل‌ها در نظر گرفته می‌شود. مسئله بهینه سازی مصرف انرژی است. در بین این موارد شاید هتل‌ها یک نمونه منحصر به فرد باشد. زیرا آن چه در هتل‌ها دارای اهمیت بسیار زیاد است، بالا بردن ضریب آسودگی میهمانان است که در این راستا باید پارامترهای هزینه نیز در نظر گرفته شوند. خوشبختانه تجهیزات الکتریکی هوشمند، علاوه بر رعایت موارد ذکر شده در زمینه زیبا سازی و راحتی نیز پاسخگوی بسیاری از نیارهای مهمانان هتل هستند.

هتل هوشمند، هتلی است که در داخل اتاق‌های آن از آخرین تکنولوژی کنترلی به منظور تامین آسایش میهمانان استفاده شده است. امکاناتی که وظیفه تنظیم شرایط محیطی را برای کاربران به طور خودکار به مطلوبترین روش بر عهده دارد. این امکانات کاربر را از لحاظ ورود تا زمان خروج از اتاق تنها نمی‌گذارد. سعی می‌کند بهترین شرایط را در هر مرحله تامین نماید.

سخن پایانی بهینه سازی میزان مصرف انرژی در ساختمان

از دیگر امکانات تجهیزات هوشمند راحتی استفاده از آنها، انعطاف‌پذیری و زیبایی است. سیستم‌های روشنایی در یک هتل شامل انواع روشنایی از قبیل، مسیرهای روشنایی، سقفی‌، دیواری‌، مسیرهای روشنایی مخفی و دکوراتیو است که تمامی این مسیرها در اتاق‌ها، لابی و راهروها و تمامی محوطه‌ها قابل هوشمندسازی و کنترل است. همچنین سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، امنیتی و صوتی از دیگر امکانات کنترل هوشمند است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *