میزان مصرف انرژی پنجره ساختمان

1403-01-10 19:19

پنجره ها از مهم ترین اجزای ساختمان هستند پنجره تامیین کننده نور ، گرما و زیبایی در ساختمان است و همچنین می توان با باز و بسته کردن پنجره به محیط بیرونی دسترسی داشت و ضمن تصفیه مناسب ، هوای مطلوبی به دست آورد البته اگر پنجره به طور صحیح ساخته و به کار گرفته نشود و یا در طراحی ساختمان دیدگاه های انرژی رعایت نشود و پنجره در موقعیت مناسب قرار نگیرد ، عامل اصلی افت حرارتی و برودتی در فصل سرد و گرم سال می شود.

از نظر میزان مصرف انرژی پنجره ای که مقاوت حرارتی پنجره به عوامل زیر بستگی دارد:

1-     نوع شیشه مورد استفاده ( شیشه ، پلاستیک ، شیشه هایی با ضریب صدور انرژی پایین و شیشه هوشمند )

2-     تعداد لایه هوایی ایجاد شده موجود در پنجره ( شیشه تکجداره ، دوجداره و … )

3-     ضخامت لایه هوایی ایجاد شده بین دو شیشه

4-     مقاومت حرارتی یا ضریب هدایتی قاب پنجره

5-     درزبندی و هوابندی در هنگام نصب

هر یک از پارامترهای فوق نیز به مواد تشکیل دهنده پنجره و کیفیت ساخت آن وابسته است.

پارامترهای اساسی جهت دسته بندی پنجره ها از نظر کارایی انرژی به شرح زیر است:

نرخ نشست هوا (Air leakage)

اتلاف حرارتی و گرمای خورشید ورودی به ساختمان سبب جابه جایی هوا از روزنه ها و درزهای موجود در قسمت های مختلف پنجره می شود. برای این منظور به منظور مقایسه کارایی پنجره ها از پارامتر نرخ نشت هوا (al) استفاده می شود. Al  کمتر بیانگر جابه جایی کمتر هوا از میان درزهای پنجره است.

ضریب عبور نور (visible ttansmittance)

ضریب عبور نور به خصوصیات اپتیکی لایه شیشه مورد استفاده در پنجره بستگی دارد و ضریب عبور نور بیشتر در پنجره بیانگر عبور نور مرئی در طول روز است . پنجره های دوجداره با عبور نور بیشتر به منظور دید بهتر و حداکثر استفاده از روشنایی در طول روز مناسب تر هستند.

ضریب گرمای ورودی تابش خورشید (solar heat gain coefficient ) ضریب گرمای ورودی تابش خورشید (SHGC) بیانگربخشی از انرژی گرمایی تابش مستقیم خورشید است که از میان پنجره عبور می کند  وارد اتاق می شود و یا در شیشه جذب می شود و سپس به اتاق انتقال می یابد. SHGC کمتر ، بیانگر ورود گرمای کمتر خورشید به داخل ساختمان است.

ضریب انتقال حرارت کلی (U-FACTOR)

افت حرارتی از پنجره با ضریب انتقال حرارت کلی پنجره بیان می شود. مقدار عایق بودن پنجره در برابر عبور گرما با ضریب عایق حرارتی ( R-VALUE) بیام میشود که ضریب عایق حرارتی عکس ضریب انتقال حرارت است ضریب عایق حرارتی بزرگ تر در پنجره بیانگر تبادل حرارت کمتر میان اتاق و محیط بیرون از طریق پنجره است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *